Dinsdag 29 augustus was GroenLinks te gast bij het compressorstation van de Gasunie in Ravenstein. Samen met andere raads- en commissieleden van de gemeenteraad Oss maakte GroenLinks kennis met dit bedrijf op het Osse grondgebied.

Het verhaal van de Gasunie is begonnen met de ontdekking van het grootste gasveld van West-Europa bij Slochteren in de provincie Groningen. De ontdekking van dit gasveld heeft grote invloed gehad op het energiegebruik in Nederland en Europa. Een groot deel van de energie die destijds werd opgewekt met gebruik van kolencentrales is in de loop der tijd vervangen door de veel minder milieubelastende gasstations.

Alleen al in Ravenstein kan per uur 8 miljoen kubieke meter aardgas worden verpompt.

Tegelijkertijd is het gebruik van energie met duizelingwekkende sprongen toegenomen. Het betekent dan ook dat de prognose is dat over 25 jaar de aardgasvoorraad is uitgeput in Nederland en wij voor dit belangrijk deel van onze energievoorziening afhankelijk worden van import uit bijvoorbeeld Rusland.

GroenLinks vindt het teleurstellend dat de Gasunie nog maar mondjesmaat bezig is met het ombouwen naar verdeling van Groen Gas, op dit moment beslaat Groen Gas slechts 5% van de totale productie. GroenLinks Oss zal binnen de gemeenteraad en daarbuiten natuurlijk grote inspanningen blijven doen om het college van Burgemeester en Wethouders te bewegen alles in het werk te stellen om Oss een Groene energievoorziening te laten hebben.

Dolf Warris (commissielid GroenLinks gemeenteraad Oss)