18 maart is het nationale bomendag. GroenLinks Oss start deze dag de actie: Bescherm bijzondere bomen uit je buurt. Is er een boom waarvan je vindt dat die bijzonder is? Bijvoorbeeld een zeldzame boom, een klimboom voor kinderen, een boom waar bijzondere vogels in nestelen, of gewoon een erg mooie boom? Vul het formulier in of stuur een mail naar GLOss.actie@gmail.com met daarin de locatie en de boomsoort. Geef alsjeblieft ook aan waarom je die boom of bomen belangrijk vindt. Foto's zijn meer dan welkom! De bomen moeten in de gemeente Oss staan en mogen op grond staan van particulieren, bedrijven, gemeente of organisaties zoals de waterschappen, Landschapsbeheer, etc.

Door Katinka Waelbers

In de gemeente Oss zijn bomen vogelvrij: voor de meeste bomen is geen kapvergunning meer nodig. Je ziet dan ook massaal bomen gekapt worden in de gemeente door inwoners, bedrijven en de gemeente zelf. Nog maar enkele bomen kennen in Oss de bescherming van een kapvergunning. Dat zijn bomen die op de lijst "bijzondere bomen" (pdf) van de gemeente staan. Deze lijst is in 2012 samengesteld en is erg kort.

GroenLinks Oss wil daarom aan inwoners van de gemeente Oss vragen: welke bomen willen we beter beschermen? Welke bomen zouden op de lijst "Bijzondere Bomen" moeten komen staan?

GroenLinks wil de komende tijd inventariseren wat we kunnen doen om de situatie voor bomen in de gemeente Oss te verbeteren. GroenLinks zal binnenkort ook een rondetafelgesprek over bomen organiseren.

Meld je bijzondere boom of bomen via ons formulier.

Vragen of opmerkingen? Mail GLOss.actie@gmail.com Of bel Dolf Warris: 06-53188445.