GroenLinks is altijd de partij geweest die voetgangers en fietsers vooropstelt in het verkeer. Daarnaast willen we dat het centrum van Oss een prettige plek is waar je gezellig kan winkelen en vertoeven. Daarom blijven we zoeken naar manieren om het centrum levendiger te maken. We hebben de huidige verkeerssituatie kritisch bekeken.

Door Willem van Tilborg

Een groot deel van het centrum is nu bestemd als voetgangersgebied. Aan de randen daarvan zijn gratis fietsenstallingen. Voor mensen die snel een boodschap in het centrum willen doen, is deze situatie onhandig. Het lopen van en naar een fietsenstalling wordt als vervelend ervaren. Vandaar dat we samen met de VVD een motie hebben ingediend om fietsers weer toe te staan in het centrum.

Deze motie heeft geleid tot een pilot van een jaar waarbij de fietsers te gast zijn in het centrum. Vanaf 28 maart mag er gefietst worden in het centrum. GroenLinks Oss kan zich wel vinden in het besluit van het college om zelfs verder te gaan dan de motie en de fietsers geen beperkingen op te leggen. In andere steden blijkt dat fietsers zich goed aanpassen als ze worden toegelaten in het centrum. We verwachten dat dat in Oss ook zal gebeuren. GroenLinks kijkt met belangstelling uit naar de uitkomsten deze pilot.