Wethouder Reina de Bruijn wilde geen actie ondernemen op de vraag van omwonenden om iets te doen tegen het sluipverkeer van vrachtwagens op de Berghemseweg, de Kapelsingel en de Vijversingel. Vrachtverkeer in woonwijken zorgt echter voor meer risico op gevaarlijke ongelukken. Het veroorzaakt geluidsoverlast en kan door trillingen schade toebrengen aan woonhuizen. Omwonenden hebben al eerder tevergeefs geprobeerd de wethouder te overtuigen van hun mening dat vrachtverkeer en een woonwijk niet bij elkaar passen.
Door Dolf Warris
Tijdens de commissievergadering van 19 juni heeft GroenLinks wethouder de Bruijn geconfronteerd met de visie van het college zoals vastgelegd in de mobiliteitsvisie van 2009. In de mobiliteitsvisie staat beschreven hoe het vervoer van mensen en goederen op een zo veilige, snelle en duurzaam mogelijke manier kan plaatsvinden. Het gaat dus over voetgangers, fietsers, automobilisten en gebruikers van het openbaar vervoer. Bij het vervoeren van goederen gaat het over vervoer per vrachtwagen, trein en spoor. In de mobiliteitsvisie zijn streefkwaliteiten voor verkeersveiligheid en leefbaarheid vastgelegd. Groenlinks vindt leefbaarheid en verkeersveiligheid belangrijk. We vinden dat de wethouder te weinig doet om dit te verbeteren en bij vervoer in de eerste plaats denkt aan auto's en vrachtwagens. GroenLinks wil meer ruimte voor voetganger, fietser, trein en boot in Oss.
Wij vinden het toestaan van vrachtverkeer in woonwijken in strijd met de verkeersveiligheid en leefbaarheid. Tijdens de commissievergadering heeft GroenLinks de wethouder gevraagd om uit te leggen waarom zij vindt dat vrachtverkeer niet moet worden geweerd uit woonwijken en hoe dat zorgt voor verkeersveiligheid en een goede leefbaarheid. De wethouder kon dat op geen enkele wijze uitleggen.
Uiteindelijk hebben alle fracties er mee ingestemd dat er verbodsborden komen voor vrachtwagens bij Berghemseweg, Kapelsingel en Vijversingel.