In de gemeenteraad van 15 november 2018 dient GroenLinks een motie in om vuurwerkvandalen (mensen die gepakt zijn met illegaal vuurwerk of geweldsplegingen met vuuwerk) een meldplicht op te leggen om zo overlast te voorkomen. Met dit plan komen wij tegemoet aan de vraag van de politie om de burgemeester deze mogelijkheid te geven.

Het Brabants Dagblad verwoordde het als volgt:

Iedere jaarwisseling worden hulpverleners tijdens het uitoefenen van hun vak bekogeld met illegaal vuurwerk. De politie wil daarom een meldplicht voor mensen die eerder met illegaal vuurwerk zijn gepakt. Zij worden tijdens de nieuwjaarsnacht dan preventief vastgezet tussen 18.00 uur  en 2.00 uur. De redenering is eenvoudig: als de raddraaiers op het bureau zitten, kunnen ze in elk geval niet met vuurwerk gooien. Burgemeesters hebben de bevoegdheid om zo’n meldplicht op te leggen.

,,Het gaat ons vooral om de mensen die veel illegaal vuurwerk thuis hebben liggen”, zegt fractieleider Dolf Warris. ,,De mensen die bijvoorbeeld veroordeeld zijn voor het bezitten en verhandelen van zwaar vuurwerk.” Warris weet niet om hoeveel Ossenaren het precies gaat. Dat laat hij op dit moment uitzoeken.

Veiliger voor iedereen

Volgens Warris is de meldplicht een praktisch en goedkoop middel om de veiligheid tijdens de jaarwisseling te vergroten. Voor zowel hulpverleners als omstanders. Het liefst zou zijn partij zien dat er een algeheel verbod op knalvuurwerk komt. Of dat Oss, in navolging van andere gemeenten, een aantal vuurwerkvrije zones zou instelling. Die kent de stad op dit moment niet.

Warris wijst er op dat Oss half november al wordt geplaagd door vuurwerkoverlast. Zo werd afgelopen weekend al een verkeersbord opgeblazen in de wijk Ruwaard. Vorig jaar werd er in Oss voor bijna 25.000 euro schade aangericht tijdens de nieuwjaarsnacht.

In de gemeenteraad van 15 november wordt duidelijk of er een meerderheid is voor dit plan.