OSS – De gemeente Oss moet haast maken met het verlagen van de maximumsnelheid op de Raadhuislaan. Dat stelt de lokale GroenLinks-fractie. Op de kruising van de fietsstraat en Raadhuislaan vonden in twee maanden tijd al zeker drie serieuze ongelukken plaats. Maandagavond werd er nog een vrouw van haar fiets gereden.

Sinds een paar maanden hebben fietsers en voetgangers op de donkerrode fietsstraat voorrang op autoverkeer. Dat zorgt voor de nodige verwarring en ongevallen. Rijschoolhouder Arno Smits is bijvoorbeeld fel criticus van de nieuwe inrichting. Volgens hem krijgen automobilisten nu veel te veel prikkels. Een ruime meerderheid van de lezers van deze krant ziet het liefst dat autoverkeer er weer voorrang krijgt.
Oss veranderde de voorrangssituatie omdat de Raadhuislaan langzaam maar zeker moet transformeren in Oss Avenue: een plek waar wonen en verblijven prioriteit krijgen. De straat moet autoluw worden, fietsers en voetgangers komen op één.

Een ruime meerderheid van de gemeenteraad stemde in de herfst van 2017 al in met die plannen, waarin ook staat dat de maximumsnelheid op de Raadhuislaan uiteindelijk verlaagd wordt tot 30 kilometer per uur. Veel aandacht kreeg dat besluit niet, omdat in hetzelfde stuk knopen werden doorgehakt over het Wal Kwartier.

Afgesproken is dat de Raadhuislaan van alle centrumstraten als allerlaatste aan de beurt is, op zijn vroegst in 2023. Maar volgens GroenLinks nopen de recente ongelukken tot een wijziging van de planning. De partij wil de weg snel opnieuw inrichten, zodat er nog maar 30 kilometer per uur gereden kan worden. Alleen een bord in de grond is de partij niet genoeg.

GroenLinks heeft nu schriftelijke vragen gesteld aan het college. Naar aanleiding van de vele ongelukken op het kruispunt overweegt de Osse PvdA daarnaast een meldpunt op te richten voor gevaarlijke situaties in Oss.

Brabants Dagblad, 7 februari 2019: https://www.bd.nl/oss-e-o/groenlinks-na-serie-ongelukken-maak-van-raadh…