Op maandag 11 juli heeft GroenLinks de wethouder de petitie tegen het verbod op biologische en vrije uitloop-kippen in Oss aangeboden. Op dat moment waren er meer dan 3.000 handtekeningen gezet. We willen iedereen die zich heeft uitgesproken tegen dit verbod bedanken.

Bij het in ontvangst nemen van de petitie gaf de wethouder aan het voorstel te heroverwegen en om tafel te gaan met belangenorganisaties zoals de Dierenbescherming en Bionext. Daar is GroenLinks erg blij mee.

Hij zei ook dat volksgezondheid leidend moet zijn. Dat stelt GroenLinks echter niet ter discussie. De staatssecretaris is al langere tijd bezig te onderzoeken wat precies de risico-factoren zijn voor besmetting met vogelgriep. De eerste resultaten wijzen er op dat het belangrijk is om bij pluimveebedrijven watervogels te weren. Er zijn aanwijzigingen dat bomen en struiken in en om de uitloop ervoor zorgen dat watervogels uit de buurt blijven. In het buitengebied van Oss geldt echter een uitsterfbeleid voor bomen. GroenLinks stelt voor om de verdere bevindingen van de staatssecretaris af te wachten en geen besluit te nemen dat ingaat tegen landelijke en Europese regelgeving en ambities op het gebied van duurzaamheid en dierenwelzijn.

Veel mensen maken zich zorgen wat dit verbod doet voor dierenwelzijn, verantwoorde voeding en ruimte voor duurzaam ondernemen. Een bloemlezing uit de reacties:

“Dierwetenschapper. Binnen houden stopt geen vogelgriep. Biologisch boeren bevordert gezondheid van natuur en dier.”

“Oss heeft een weg naar de toekomst, maar voert beleid dat terug leidt naar het verleden…”

“Kippen moet loslopen!!! Er zijn andere manieren om ziektes tegen te gaan. Die zullen meer kosten maar dieren hebben ook gevoel!”

“Belachelijk plan. Schaalvergroting zou moeten worden verboden en niet de vrije uitloop.”

“Ondanks dat ik er niet woon heeft het wel degelijk invloed op de productie van bio eieren in Nederland en dus ook voor mij!”

“Je kunt beter de oorzaak bestrijden (zorgen dat alle kippen gezond en dus weerbaar zijn) dit is korte termijn denken!”

“Mijn mond viel open van verbazing toen ik dit las, wat een absurd idee!”

“Hoe kan de gemeente Oss als enige in het hele land zo dom zijn? De eieren van deze kippenboer eten we altijd met heel veel smaak. Het is de omgekeerde wereld, wat een onzin deze angstzaaierij.”

Foto's door Edwin van Tilburg

Lees ook: OPINIE Verbod biologische kippenbedrijven gemeente Oss, precedent of dwaling?

Dtv: 3010 Keer 'nee' tegen uitloopverbod Afspelen op YouTube