De armoede- en schuldenproblematiek neemt fors toe. Met name kinderen zijn hier de dupe van. Daarom willen we dat er een plan van aanpak komt om armoede en schulden scherper te bestrijden. Ook willen we de inkomensnorm voor de regeling Meedoen is Belangrijk verhogen naar 120% van het sociaal minimum. Daardoor zullen meer kinderen de kans krijgen zich te ontplooien op het gebied van o.a. sport en cultuur. Op initiatief van de SP dienen we daarom een raadsbrede motie in voor intensivering van de aanpak van armoede en schulden.

MOTIE INTENSIVERING AANPAK ARMOEDE EN SCHULDEN

De gemeenteraad van Oss, in vergadering bijeen op 7 november 2013,

Constaterende dat:

• De armoede- en schuldenproblematiek in Nederland fors toeneemt;

• Het Rijk heeft besloten tot een intensivering van de aanpak van armoede en schulden en daartoe vanaf 2014 structureel extra middelen gaat uitkeren aan gemeenten via het gemeentefonds;

• Het Rijk de inkomensnorm van 110% van het sociaal minimum voor declaratiefondsen en stadspassen heeft losgelaten en gemeenten deze norm weer zelf kunnen bepalen;

Overwegende dat:

• De armoede in Nederland met name onder kinderen verontrustende vormen aanneemt;

• Eén op de negen kinderen volgens de Kinderombudsman opgroeit in armoede;

• De Kinderombudsman in het recent verschenen rapport Kinderen in armoede gemeenten oproept tot minimabeleid dat a) direct ten goede komt aan kinderen, b) toegankelijk is voor gezinnen met een inkomen tot 120% van het sociaal minimum en c) voorziet in het mogelijk maken van deelname aan bijvoorbeeld sport, cultuur, zwemmen, vervoer en lidmaatschap van de bibliotheek;

• Staatssecretaris Klijnsma gemeenten per brief heeft opgeroepen om de intensiveringsmiddelen in te zetten conform het advies van de Kinderombudsman én ten behoeve van preventie en vroegsignalering;

• De Osse regeling Meedoen Is Belangrijk een declaratiefonds is, direct ten goede komt aan kinderen en hun ouders en voorziet in de "dekking" waartoe de Kinderombudsman oproept (sociaal-culturele activiteiten, zwemles en schoolkosten);

• De toekenningen op grond van deze regeling niet meer administratief worden verleend, maar altijd via een gesprek waarin door de aanvrager de aannemelijkheid moet worden aangetoond en de rechtmatigheid achteraf is te controleren;

• De armoede ook toeneemt onder gezinnen met een inkomen tussen de 110% en de 120% van het sociaal minimum, de zogenaamde "werkende armen";

• Ophoging van de inkomensnorm van de regeling Meedoen Is Belangrijk naar het oude niveau (120%) werken lonender maakt;

Besluit:

• De extra middelen die het Rijk vanaf 2014 structureel uitkeert aan de gemeente Oss ten behoeve van de intensivering van de aanpak van armoede en schulden, te oormerken voor het armoede- en minimabeleid;

En draagt het college op om:

• Uiterlijk in het eerste kwartaal van 2014, na consultatie van de relevante lokale partijen en betrokkenen, een plan van aanpak voor te leggen aan de gemeenteraad ter intensivering van de bestrijding van armoede en schulden;

• In dit plan van aanpak nadrukkelijk aandacht te besteden aan het bereik van gezinnen met kinderen, preventie, vroegsignalering en inzet van vrijwilligers;

• De inkomensnorm voor de regeling Meedoen Is Belangrijk te verhogen van 110% naar 120% van het sociaal minimum;

• De kosten van bovenstaande te dekken uit de huidige budgetten die beschikbaar zijn voor het minimabeleid en uit de hierboven aangehaalde extra structurele rijksmiddelen.

Namens de fracties van,

SP