Museum Jan Cunen wordt verzelfstandigd. Dat is een ambitieus doel. Gelukkig kan de gemeente rekenen op goede raad van de oud directeuren van Jan Cunen, de groep Jacobs. Toch is GroenLinks bezorgd.

Door Ester Bos

In juli stelde de gemeenteraad het deelplan 'verzelfstandigingsplan Museum Jan Cunen' vast. Dit plan geeft een uitwerkingsrichting. Daarin wordt het advies van de groep Jacobs opgevolgd en wordt gesproken van drie pijlers in de programmering van het museum:

1. de 19e eeuw
2. geschiedenis
3. vernieuwing en experiment

Voor de verzelfstandiging van het museum is het belangrijk dat bepaalde stappen worden genomen. Er moet er een lege stichting worden opgericht, zodat er een bestuur kan worden aangesteld. De lege stichting gaat niet over de inhoud. Toch liggen er vandaag ook stukken ter goedkeuring van de gemeenteraad die wel over de inhoud gaan. Daarin zijn vernieuwing en experiment geen belangrijk onderdeel meer van de programmering. De groep Jacobs is hierover zeer bezorgd, de gemeente is echter nog niet met hen in gesprek gegaan hierover.

GroenLinks vindt dit een wonderlijke gang van zaken. GroenLinks wil graag een toekomstbestendig Museum Jan Cunen. De groep Jacobs zegt dat de voorliggende plannen dat niet zullen bewerkstelligen. GroenLinks hecht veel waarde aan het oordeel van deze oud-directeuren: zij zijn de experts. Tegelijkertijd zien we zelf ook dat exposities in Museum Jan Cunen van aansprekende hedendaagse kunstenaars voor veel bezoekers zorgen.

GroenLinks vindt het belangrijk dat er zo snel mogelijk een stichting Museum Jan Cunen wordt opgericht, dat is een belangrijke stap voor de verzelfstandiging van het museum. We willen echter niet afwijken van het eerder vastgestelde verzelfstandigingsplan. We dringen er daarom op aan om wel de lege stichting op te richten maar het voorliggende plan niet aan te nemen. We vinden dat er een toekomstbestendig museaal concept moet worden ontwikkeld in samenspraak met de groep Jacobs, waarin voldoende ruimte blijft voor vernieuwing en experiment.

Meer lezen:
Museum Jan Cunen wordt museum voor 19e-eeuwse beeldende kunst
Volkskrant 2 februari 2015
Culturele instellingen Oss ‘draaien prima’
Kliknieuws 7 februari 2015
Oud-directeuren Museum Jan Cunen vrezen voor 'mottenballenmuseum'.
Brabants Dagblad 10 januari 2015