In de commissievergadering van 20 december heeft Dolf Warris van GroenLinks gepleit voor meer ruimte in het Osse centrum voor fiets en voetganger. GroenLinks wil graag verder gaan met het autoluw maken van het Osse centrum. Dat betekent het omvormen van Haarviltstraat, Carmelietenstraat, Burgwal en Eikenboomgaard tot fietsstraat en voetgangersgebied.
Autoverkeer wat daar nog gaat plaatsvinden heeft als het aan GroenLinks ligt te maken met bewoners aan die straten en autoverkeer ten behoeve van bevoorrading van winkels. De verdere verkeersafwikkeling van autoverkeer kan via de Oostwal gaan lopen.
GroenLinks pleit ook voor verdere ontwikkeling van plannen die er voor zorgen dat fietsverkeer en autoverkeer meer gescheiden gaan worden op de Kromstraat. Het afsluiten van de Kromstraat als toegangsweg naar het centrum zal voor meer overlast elders in woonbuurten gaan zorgen en is dus geen goede optie.
GroenLinks wil geen toegang tot de parkeerplaats achter de Hema via de Begijnenstraat. GroenLinks wil juist de fietsstraat duidelijker markeren op deze plek, zodat fietsverkeer en voetgangers niet in gevaarlijke situaties terecht komen. Het toevoegen van autoverkeer op deze plek levert gevaar op voor voetgangers en fietsers.
GroenLinks wil het mogelijk maken dat winkelpubliek de fiets aan de hand mee kan nemen het voetgangersgebied in voor kortdurende boodschappen. De fiets kan dan voor de betreffende winkel worden neergezet gedurende de korte tijd dat de inkoop in de winkel wordt gedaan. Tijdens de commissievergadering blijkt dat wethouder de Bruijn dit op zich een goed idee vindt, maar zij nog geen goede manieren heeft om handhavend op te treden als burgers hun fiets voor langere tijd voor een winkel stallen. GroenLinks gaat de wethouder natuurlijk helpen om creatieve oplossingen voor dit probleem te vinden.