Brief bewonersgroep Kapelsingel en Vijversingel vrachtwagenvrij

Beste Politieke partijen,

Ik stuur dit stuk aan de verschillende fracties van de gemeente zodat jullie weten hoe wij als buurtbewoners de hele gang van zaken ervaren. En ook met het verzoek of jullie in actie willen komen.

Daar waar wij als bewoners al bang voor waren gaat gebeuren. Het besluit voor een vrachtwagenverbod, wordt over de verkiezingen heen getild onder het mom van er moet eerst gemeten worden! Kun u zich voorstellen hoe wij ons voelen als bewoners na het lezen van het bericht in het Brabants Dagblad, zie link http://www.bd.nl/regio/regio-oss-en-uden/oss/oss-gaat-trucks-tellen-op-vijversingel-en-kapelsingel-1.4546597 Komt van dit uitstel, afstel. Of zien wij nu olifanten op de “ singels” liggen. Hoe dan ook als bewoners voelen we ons weer van het kastje naar de muur gestuurd en beginnen toch echt het vertrouwen in de gemeente te verliezen. Het klinkt hard maar ook de gemeenteraad en de politiek lijkt het nakijken te hebben. Weer kunnen ambtenaren doen wat ze willen, wordt er dan niet naar de raad geluisterd?

Wij dachten dat de gemeenteraad had toegezegd, dat het voor een vrachtwagenverbod in noord-zuid en zuid-noord richting was. Zie de uitspraken in de vergadering van de adviescommissie op 19 juni j.l.. Hoe zit het dan? Heeft de wethouder de hele zomer geen huiswerk kunnen maken, dat het besluit weer vooruit wordt geschoven?

Als je het krantenartikel leest gelooft de wethouder nog steeds niet dat een verbod noodzakelijk is. Daarnaast klinkt in het artikel door, dat de belangen van bereikbaarheid van industriegebieden en centrum moeten worden afgewogen tegen leefbaarheid. Dat terwijl de industrie gebieden goed bereikbaar zijn, namelijk via de N329!

Er wordt op drie verschillende tijdstippen een verkeerstelling gehouden in september, januari en mei. Wat wil de wethouder eigenlijk meten? De vrachtwagens die er nu niet rijden?

Om u te schetsen hoe belangrijk het vrachtwagenverbod is. Op 17 juli is het verboden voor vrachtverkeer bordje, bij de kruising singel 40-45 en Kapelsingel per ongeluk weggehaald. Een aanwonende op de Kapelsingel telde toen in de vroege ochtend van 18 juli rond 6 uur 18 vrachtwagens in een kwartiertijd. U begrijpt de frustratie, het vrachtverkeer blijft toch hardnekkig vanaf het industriegebied “de Geer” richting snelweg rijden, via de Kapelsingel en Vijversingel. Het verbodsbord is daarna terug geplaatst en staat er nog. Het vrachtverkeer houdt zich redelijk aan dit verbod. Dus veel vrachtwagens zullen ze op dit stukje niet tellen. Hoezo eerlijke telling of halen ze bij de volgende tellingen het bordje weg om te kijken wat er dan gebeurd?

Nu de opmerking over de bereikbaarheid van het centrum een ander punt waar de wethouder steeds weer naar refereert.

Het is de bedoeling dat verkeer via deze wegen zo snel mogelijk in en uit de stad komt. Echter de Kapelsingel en Vijversingel gaan niet richting stad. Het is ook niet logisch via deze singels de stad in of uit te gaan tenzij je aan deze Singels woont. Als de vrachtwagens van de N329 komen, waarom zouden ze dan ook nog eens over de Vijversingel en de Kapelsingel rijden die er parallel aan loopt? Is de Singel 40-45, de Berghemseweg of de Spoorlaan dan niet gerichter.

Wat ook vreemd overkomt is het idee dat de vrachtwagens die de winkels bevoorraden vooral in de nacht en de hele vroege ochtend rond 6 uur over de Vijversingel en de Kapelsingel rijden. Winkels zijn dan toch dicht! Ja in zuid- noord richting want op de Vijversingel staat nog geen vrachtwagen inrij verbod. Zijn deze singels dan toch bedoeld als doorstroomwegen voor vrachtwagens van het ene gebied naar het andere gebied. Inderdaad vanaf de kantsingel komen steeds meer vrachtwagens over de vijversingel richting het industriegebied De Geer en het worden er elke dag meer, vooral in de spits. Maar ook wordt het inrijverbod Kapelsingel regelmatig genegeerd, en de politie de rijdt er achter en doet er niets mee.

Waarom rijdt er zoveel vrachtverkeer dan ook over de vijversingel en kapelsingel? Nou heel eenvoudig!. Ten eerste vanaf de rotonde met de Os is linksaf over de singels het snelst. Daarnaast werkt de groene zone voor vrachtverkeer op de N329 nog steeds niet fatsoenlijk Probeer het eens een keertje zelf uit rij eens op met een vrachtwagen en zie dat deze bij elk verkeerslicht moeten stoppen. Dus in de spits en als de rijen voor de verkeerslichten op de N329 erg lang zijn kiezen de vrachtwagens die de weg kennen voor een snellere oplossing. Namelijk de singels in de Schadewijk. Op dit stuk zijn er namelijk geen verkeerslichten meer die ze laat stoppen. De nieuwe rotonde op de Berghemseweg en waar de vrachtwagens overheen moeten, zou het vrachtverkeer moeten afremmen? De rotonde verdient geen schoonheidsprijs. Sinds hij klaar is de rotonde al een aantal keer aangepast, je kunt er lekker door heen crossen en voor het vrachtverkeer is die al helemaal een eitje. Het rijdt zelfs lekker door want nu hoeven ze helemaal niet meer te stoppen, behalve voor fietsers en voetgangers.

Dat is de afgelopen zomer ook al een paar keer goed mis gegaan. Het blijft onoverzichtelijk zeker als er brommers overheen rijden. En daar waar geen fietspad ligt rijden de fietsers over de verkeersgedeelte van de rotonde of de stoep. Waarom ligt er eigenlijk geen fietspad aan de noordzijde van de rotonde maar moeten mijn kinderen als ze naar de muzelinck gaan op de Berghemse weg ter hoogte van het Geert Visserspad de Berghemse weg oversteken om aan de goede kant van de wegrichting stad te rijden? Alleen maar kans dat ze worden aangereden.

Wat wordt er nu precies geteld voor wethouder de Bruijn?

Er liggen detectielussen op de wegen Vijversingel, Kapelsingel (noord-zuid richting) en het stuk Berghemseweg tussen de N329 en bovengenoemde singels (Oost–west richting). Ook hier geldt een vrachtwagen inrij verbod. Hoe kun je dan tellen of er veel vrachtwagens rijden. Je telt alleen de overtreders.

Er is geen detectie lus bij het begin van de Berghemseweg richting de stad. Dus het aantal vrachtauto’s dat inderdaad naar de stad rijdt en afbuigt, wordt niet geteld!

Hoe zit het met de aantallen fietsers dat deze route gebruikt of de schoolgaande kinderen die over de rotonde moeten oversteken, deze worden niet geteld.

Terwijl er heel veel gewoon verkeer op deze singels is. De singels worden heel veel gebruik door mensen om thuis te komen in de Schadewijk waarom dan ook nog eens zoveel vrachtverkeer.

Door het aantal banden te tellen wordt je niet wijzer over de bestemming van die vrachtwagens. Misschien door te kijken wat er staat op de aanhangers van de trucks. Vanuit mijn achtertuin heb ik daar mooi zicht op. En de buren aan de overkant kunnen vanuit hun woonkamer de zaak ook goed zien en horen.

 

Anne-Marie Boerboom namens bewonersgroep Kapelsingel en Vijversingel vrachtwagenvrij